The Big Apple - deel 1 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Nicole Beelen - WaarBenJij.nu The Big Apple - deel 1 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Nicole Beelen - WaarBenJij.nu

The Big Apple - deel 1

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

06 December 2007 | Verenigde Staten, New York

New York

Ja, ja, we zijn dan toch in New York aangekomen. The Big Apple, de stad van de onbegrensde mogelijkheden. Even een overgang (zeg maar gerust een 180 graden draai ten opzichte van de Pacific) maar ik vind het tot nu toe super. Ben helemaal in de kerststemming. Overal kerstliedjes, versieringen, kerstbomen, winkels in de kerstsfeer en koud!! Brrr, valt nogal tegen. (voor de nieuwsgierigen: in Fiji was het die donderdag bijna 35 graden, hier in New York is het rond het vriespunt en heeft het zondag zelfs gesneeuwd!!!!!!!!

Maar voor we in New York waren, had het nogal wat voeten in de aarde. Zoals ik al schreef in mijn laatste berichtje, was de vlucht naar LA nogal eentje met strubbelingen. We hadden totaal 3 uur vertraging en in een vliegtuig met geen airco en dus 28-30 graden was het geen pretje. Heb redelijk wat kunnen slapen, dus het kon nog erger. (de service was naadje, want de hele nacht kregen we geen drinken aangeboden, dus niet heel fijn met die hitte). Maar ja, ik kwam alsnog in LA aan en precies om de tijd dat mijn volgende vliegtuig ging, dus helaas. De douane duurde even, maar mocht zonder problemen het land in. Daarna een enorme chaos bij de bagageband. (helft van de tassen lagen op de grond, de rest kwam via de band, duurde ruim een uur en was een enorme zoektocht naar je tas). Maar uiteindelijk stond ik dus buiten en kon ik in plaats van naar de Transferbalie naar de balie van Delta Airlines om een nieuw ticket. (en ik was moe, chagrijnig, nogal licht in mijn hoofd, dus alles behalve op en top). Gelukkig was de man achter de balie erg aardig en mocht ik mee op het volgende toestel. Maar die ging pas 4,5 uur later. Toen had ik het helemaal gehad, in plaats van dat ik om twaalf uur ’s nachts in NY zou aankomen, werd het nu 6 uur ’s morgens. Brr, wat een k.-zooi.
(het leuke is trouwens wel dat ik de internationale datumgrens ben gepasseerd, dus toen het bij mij 30 november werd in Fiji om middernacht, werd het twee uur later weer de 29e, want we gingen de datumgrens over. Dus twee keer donderdag de 29e, heel erg apart)
Maar ja met wat drinken, eten en me vermaakt te hebben, ging het vliegtuig dan alsnog. En die vlucht ging erg voorspoedig. We gingen zelfs stukken sneller dan verwacht, want we kwamen drie kwartier voor op schema aan. (kwart over vijf ’s morgens). Dus twee nachtvluchten na elkaar, brrr. Je kan je voorstellen dat ik nogal geradbraakt was (slapen in een vliegtuig wil nog altijd niet goed lukken). Dus nadat ik mijn tas had, ben ik met de subway naar mijn hotel gegaan. (wel erg goedkoop trouwens, voor 7 dollar was ik er). Duurde een uur, maar kon gezellig kletsen met het meisje naast me, die naar de zelfde straat moest. En eenmaal boven de grond keek ik al gelijk uit op The Empire Statebuilding.
In het hotel eerst ingechecked (natuurlijk deden ze eerst wat moeilijk) en toen een paar uur naar bed gegaan. Slapen lukte daar ook moeilijk, maar meer omdat ze ongeveer ieder uur op de deur klopen: housekeeping!
Tegen enen was ik een stuk frisser en ben ik maar wat rond gaan kijken in de stad. Ergens wat gegeten en gedronken, een boek gekocht. Wat in mijn straat rond gelopen en toen door naar het grote warenhuis Macy’s hier op de hoek. (als je denkt dat de Bijenkorf in Amsterdam groot en druk is, kom hier eens winkelen. Openingstijden van 7 ’s morgens tot middernacht)
Verder doorgewandeld naar het beroemde timessquare. (alhoewel ik het geen echt plein vind) en toen weer terug naar het hotel. Het was ondertussen tegen vijven, dus mooi geweest. Nog wat folders vergaard over leuke dingen in de stad en toen in de lobby gaan zitten om ma op te wachten. Het duurde even, maar toen kwam ze dan toch. Rennend en wel. Was wel even een goed moment, want bijna een jaar is toch niet niets. (al lijkt het nu na twee dagen alsof het nooit anders is geweest, hoe snel dat gaat). Na wat bij gekletst te hebben, eerst maar eens wat gaan eten bij de bar/restaurant hier in het hotel. (erg lekker!!) En toen lekker op de kamer nog meer bijgekletst, foto’s gekeken en toen was het mooi geweest. Je zou denken, dat ik toch als een os moest kunnen slapen, maar nee hoor. Door alle lawaai van buiten (wat een verkeer, sirenes enzo, je wordt er gek van) en van een stel herrieschoppers op de gang, sliep ik pas erg laat, maar ja.

Na een onrustige nacht slaap, ging om half negen de wekker (goed idee, want anders sliepen we om 12 uur nog). Na aangekleed te hebben, zijn we eerst maar eens gaan ontbijten bij een tentje hier niet ver vandaan. En toen met de metro (we zitten tegenover Madison Square Garden en dan is zo’n groot station, dat het even duurde eer we doorhadden waar we moesten zijn en met de werkzaamheden aan het spoor duurde het nog langer) naar Ground Zero. Helaas moesten we deels de bus nemen en kwamen we iets verder uit dan gepland, namelijk bij de ferry naar Staten Island. Ook goed, want dat is de ferry die gratis en voor niets langs het vrijheidsbeeld vaart. (je mag er toch niet meer op, dus waarom een fortuin betalen voor een cruise). Dus Miss Liberty staat er mooi op. Gelukkig scheen het zonnetje, wat het nog een beetje warmer maakte, want de wind maakte het minstens 5 graden onder nul. Zo koud!!!! Na ons retourtje ferry zijn we via Battery Point Park naar Ground Zero gelopen. Ik had er meer van verwacht, maar eigenlijk is het niet meer dan een grote bouwput met honderden toeristen. Ik voelde me nogal een ramptoerist en al met al vond ik het wat tegenvallen. Misschien ook wel omdat ze er nu expres een toeristische attractie van hebben gemaakt, want alles kost geld.
Het kleine kapelletje van St Paul was daarentegen veel imposanter. Een klein lief dingetje (oudste publieke gebouw van NY), waar heel veel tekeningen, brandweerbadges en briefjes hingen van 9/11. Vervolgens zijn we doorgelopen naar Wallstreet. Natuurlijk was er weinig op een zaterdag, maar het was wel even leuk om er rond te lopen. Daar ook even wat gedronken en gegeten en toen met de metro terug naar onze halte om wat nieuwe kleren te scoren bij Macy’s. (nadeel als je uit warmere oorden komt, je bent niet voorbereid op kou. En aangezien mijn kleren nog ergens halverwege de oceaan zitten…) Het is hier zo goedloop, niet te geloven. Merkkleding is bijna net zo goedkoop als de C&A. (met andere woorden een trui van Donna Karan voor 30 dollar en een spijkerbroek van Ralph Lauren voor 70). Shop till you drop, ma en ik komen goedkoop met een nieuw garderobe thuis.
Na het winkelen waren we het wel zat en zijn we terug gelopen naar het hotel. Even wat relaxt en toen was het alweer etenstijd. Na het eten zijn we doorgelopen naar the Empire State Building. Een must in NY en als het donker is zie je alle lichtjes. Het is een ware Efteling attractie met zoveel afgezette rijen (ze verwachten blijkbaar nogal wat mensen) en het duurde dus even eer we boven waren. (eerst door security, daarna kaartje kopen, daarna zigzaggend en hoeken om naar de eerste lift, daarna zigzaggend op naar de fotograaf en toen eindelijk de lift in naar het observatiedek. Het uitzicht was fantastisch, duizenden lichtjes met een zicht van vele kilometers. (maar koud!! Zelfs met mijn nieuwbakken muts – geen overbodige luxe hier). In ieder geval een super avondactiviteit. En op de terugweg zijn we via de prachtige etalages van Macy’s gelopen en zo terug naar ons hotel, waarna we met een bakkie thee en een leuke film op tv lekker zijn gaan slapen.

Zondag hadden we lekker uitgeslapen tot kwart over negen en toen we de gordijnen opendeden, hadden we een witte wereld! SNEEUW!!! Echt super fantastisch. (en wat een tegenstelling van sidderende hitte naar sneeuw). Na het ontbijt (beetje een tegenvaller en een rip off) zijn we met de metro naar Central Park gegaan. We hadden vast niet het interessantste gedeelte van het park, maar het was super. De sneeuw maakte het heel erg apart (en glibberig). Na een uurtje door het park gestruind te hebben, zijn we op gaan warmen bij de Starbucks en toen door de leuke straatjes van NY gaan lopen. (soort Sex and the City straatjes, jammer dat SJP niet haar deur uitkwam). Vervolgens hebben we de metro terug naar het centrum genomen, waar we op Time Square belandde via 42th street. Alle lichtshows en reclamezuilen hebben we iets. We liepen langs een van de theater en er stond een man buiten die voor de musical ‘Legally Blonde’ de laatste kaarten voor die avond goedkoop aanbood. Dus wij naar binnen en voor die avond kaartjes gekocht. Daarna doorgelopen en via de luxe wijk doorgelopen naar 5th avenue. Daar liepen we langs Donald Trumps Building. Daar kon je naar binnen (een en al marmer en luxe met een mooie kerstboom) en koffie krijgen, dus daar eerst maar eens wat gedronken. Via de mega grote Disney Store (kan het niet laten, maar geen grote snowglobes gekocht!!) doorgelopen naar Rockafeller Centre. Het was ondertussen al donker, dus de megakerstboom en de ijsvloer kwamen erg mooi uit. Blijkbaar vond heel NY dat, want het was megadruk Brrr. Maar ja het is wel iets wat je gezien moet hebben als het donker is. Omdat het ondertussen ook etenstijd was, zijn we bij een tent ergens wat gaan eten en toen (via een grote M&M winkel voor wat lekkers voor bij de musical – maar ze hebben er 3 verdiepingen met merchandise van M&M!) naar de musical. Deze was echt super leuk. Een lekker vrolijke, feel good musical naar de gelijknamige film met Reese Witherspoon. Ma en ik gingen helemaal vrolijk weer terug naar het hotel.
Een leuke afsluiter van een leuke dag New York. (helaas is de sneeuw bijna allemaal gesmolten)

  • 06 December 2007 - 20:35

    Petra:

    Wow, starbucks...daar ben ik ook zo'n fan van!!!
    Van koud naar warm naar koud...wees welkom!
    x
    Petra

  • 07 December 2007 - 12:31

    Ria De Graaf:

    hoi,hoi, een mooie overgang van warm naar de witte koude sneeuw met kerstbomen met lichtjes en zo alvast een beetje de hollandse sfeer.Jullie hebben heel wat afgelopen en het lijkt mij in NY in deze tijd toch wel bijzonder.
    Leuk om het te lezen terwijl je alweer lekker op Nederlandse bodem bent en alweer in je eigen nestje heb geslapen.
    Vond het gezellig op schiphol en fijn dat alles weer gezond en wel weer bijelkaar zijn.
    groetjes Ria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Eindelijk is het dan bijna zover... Zondag 20 augustus stap ik in het vliegtuig naar Melbourne!! Na maanden van voorbereiding ga ik het grote avontuur te gemoed in het verre Down Under. Voor een jaartje - om te beginnen - ga ik werken in het Royal Children's Hospital op de kinder intensive-care. Maar naast werken blijft er natuurlijk nog genoeg tijd over om al het moois te zien in de omgeving en de rest van Australie. Op deze site kunnen jullie alles lezen van belevenissen aldaar.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 45847

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2006 - 05 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: