Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Nicole Beelen - WaarBenJij.nu Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Nicole Beelen - WaarBenJij.nu

Brisbane

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

03 Oktober 2007 | Australië, Brisbane

Na een 2½ uur in de bus, kwam ik tegen enen aan in Brisbane. Aangezien ik geen idee had waar ik heen moest, namen we maar een taxi en na 5 minuutjes werd ik voor de deur afgezet van mijn guesthouse (klinkt toch net iets leuker dan een hostel!) Het is heet in Brisbane op het moment, met een graadje of 30-33. Pfff, niet echt fijn in een stad, maar ja wat doe je eraan? Lekker van genieten maar (en zweten). Mijn onderkomen voor de komende vier nachten is erg relaxed. Het wordt beheerd door een ouder echtpaar en bestaat uit een oud koloniaal gebouw. Erg relaxed.
Nadat ik wegwijs was in het huis (trapje op, trapje af) ben ik eerst wat boodschappen gaan doen en daarna door naar de stad. Er stopt hier niet vlakbij een bus, dus ben maar gaan lopen. Gelukkig liep ik merendeel in de schaduw, dus na 20 minuutjes was ik in het centrum. Daar voor een nieuw boek gaan kijken (had er ook een gevonden in de bus, maar wist niet of ik die wel zo leuk zou vinden) een nieuwe dvd voor in bed en verder de noodzakelijke dingetjes. Al met al niet zo heel interessant, maar wel nuttig. Ik eindigde mijn middag bij het internetcafé annex tourboekingburo. Wilde graag naar Moreton Island dinsdag, maar die dag was al vol. Maar ze hadden nog wel plek voor de volgende dag, dus waarom ook niet. Dus die maar geboekt. De toko was nogal chaotisch, maar ik had mijn tour.
Om kwart over zes was ik terug in het hostel en ben ik eerst maar eens wat gaan eten. Lekker makkelijk een soepje met brood, want het was warm en ik had hoofdpijn. Dus geen zin in poespas. De rest van de avond wat tv gekeken en wat gelezen. Om half tien ben ik naar bed gegaan om nog een aflevering van de dvd van Friends te kijken. Ik sliep al op tijd, ondanks dat het nog best warm was.

Ik was zondagmorgen alweer heel vroeg wakker. Ik moest al op tijd opstaan, omdat ik even over zeven zou worden opgehaald, maar ik was al om zes uur wakker. Dus op mijn gemakje gaan douchen en ontbijten. Daarna lekker in de voortuin met de krant op Chris (de tourguide) gewacht met zijn 4WD. Dit keer geen luxe busje maar een grote auto waarin je met zijn achten achterin zat tegenover elkaar. Wel zo knus haha. Mijn groep was erg leuk. Er waren 3 vrienden (Christophe en Philippe uit Frankrijk en Ian uit Canada – hij lijkt als twee druppels water op Christina uit Grey’s Anatomy alleen dan de mannelijke variant), twee Spaanse vriendinnen (waar ik geen woord mee heb gewisseld, want ze spraken alleen Spaans met elkaar) en nog 4 andere Spanjaarden (2 moeders met hun tienerzonen, maar die waren we erg aardig en gezellig).
Na een halfuurtje rijden, kwamen we bij de ferry naar Moreton. Het rit duurde bijna anderhalf uur, dus tijd genoeg voor een bakkie thee en gezellig geklets met (bijna) iedereen.
Eenmaal op het eiland (Het derde grootste zandeiland van de wereld) reden we eerst via het strand en daarna via de hobbelwegen (minder gelukkig dan op Fraser) naar de Dessert. Een grote zandvlakte, waar we konden zandboarden. Natuurlijk eerst omhoog klimmen (pufpuf in de hitte, de zand deed gewoon zeer aan je voeten van de hitte) en daarna plat op je buik op een plaat naar beneden. Je moest met je handen het board aan de voorkant ophogen houden, zodat je niet te veel zand zou vangen. Nou, helemaal slaagde ik er niet in, helemaal omdat aan het einde van de berg het nogal hobbelig is. Dus ik ving kilo’s zand en kukelde er aan het einde ook nog af, dus ik was van boven tot onder gehuld in zand. Gatver. En een leuke schaafwond op mijn knie. Dus ik ben wel braaf weer naar boven geklommen, maar besloot niet nog een keer naar beneden te zeilen, maar gewoon naar beneden te rennen. Ook leuk.
Terug in de auto (lekker al dat zand) reden we door naar De Cape Cliff. Een hoge berg met een vuurtoren. Van daaruit hadden we een super uitzicht over de oceaan en het eiland. En als slagroom op de taart, zagen we diverse walvissen in de oceaan water spuiten en met hun vinnen slaan. Echt super!!!
Het was ondertussen tegen twaalven, dus onze maagjes knaagden wel. Bij een strand (he het hele eiland is omgeven haha) konden we eerst een duik nemen (geen overbodige luxe om al het zand af te wassen). Heerlijke warm zeewater met golven en superhelder. Dus dat was een heerlijke verfrissende duik en daarna een heerlijke lunch met broodjes, fruit enzovoorts. Ik had een plekje in de schaduw gevonden, dus helemaal ideaal, want de zon scheen in overvloed. Toen de mannen gingen volleyballen, ben ik maar mee gaan doen als one of the guys. Moet zeggen, heb niet meer gevolleybald sinds de middelbare school, maar was het nog niet helemaal verleerd. Erg tof.
Maar er is meer te zien op het eiland, dus terug in de bus en op naar de Blue Lagoon. Een prachtig meer met heerlijk fris water voor een nieuwe duik (dit keer om al het zout af te wassen). Ons volleybal spel werd voortgezet in het water. Kon er toen echt geen moer meer van, maar ja dat mocht de pret niet drukken. Verder heerlijk gezwommen. Veel te snel naar mijn zin was het tijd om door te gaan, wilden we de boot nog op tijd halen. Dit stuk van de weg was op zijn zachts gezegd nogal hobbelig. Franse Chris stootte gigantisch zijn kop en verder was het net of je op een boot zat met een hevige storm. Gigantisch, maar wel tof. Gelukkig was niemand wagenziek, want dat zou iets minder leuk zijn. We waren net op tijd voor de boot van half vijf. Helaas hadden we geen tijd meer om te zwemmen bij de scheepswrakken, maar ja je kan niet alles hebben. Die dus maar op de foto gezet vanaf de boot. En in diezelfde anderhalf uur voeren we weer terug naar het vaste land. Dit keer met een prachtige zonsondergang. Echt super, de lucht was helemaal roze/paars gekleurd. Mmm.
Daarna was het nog een halfuur/drie kwartier voor we terug waren bij mijn hostel. Christophe vroeg of ik met hun mee wilde eten ’s avonds, maar ze moesten eerst nog accommodatie vinden. Natuurlijk was dat een crime, dus van eten werd niets (had ook geen trek meer tegen de tijd dat we terug waren in een hele maaltijd). Maar morgen heb ik met ze afgesproken, dus dat is wel gezellig. (helemaal omdat Chris nogal een leuke gozer is haha. Jammer dat ie uit Franrkijk komt haha, maar ja soms moet je principes overboord gooien)
De rest van de avond mijn dagboek maar eens bijgewerkt en lekker mijn boek gelezen, nadat ik uitgebreid onder de douche had gestaan om al het zand af te wassen. In de kleine huiskamer zaten 4 mannen van middelbare leeftijd rugby te kijken, dus ben er maar bij gaan zitten met mijn boek, was wel grappig. Uiteindelijk vond ik het om half elf mooi geweest, het was tenslotte al vroeg dag.

Na een heerlijke nacht slaap – weliswaar alweer vroeg wakker maar ben pas om half acht opgestaan – scheen de zon al volop toen ik de gordijnen open deed. Het zou weer een warm dag worden. Op mijn gemakje ontbeten en wat gerommeld, zodat ik om negen uur richting de stad kon wandelen. Over de rivier die door Brisbane stroomt varen ferry’s, dus ik besloot om de ferry naar de Southbank te nemen. Echt heerlijk, want het was nu al heet, dus op het dek woei de wind heerlijk langs je oren. Bij de Southbank (een strook langs de rivier met een nepstrand (die zijn ze aan het verbouwen, dus daar heb je niets aan) diverse grasvelden, boardwalks, restaurantjes etc) ben ik uitgestapt en ben eerst maar eens rond gaan kijken. Het is een prachtig stukje Brisbane. Ik vond het toen wel tijd voor thee met wat lekkers, dus ben bij de bakker op het terras gaan zitten met mijn boek. Daarna verder doorgelopen naar Picnic Island (een minieilandje in de strook) maar die was zo klein, dat ik daar niet lekker kon gaan zitten. Uiteindelijk belandde ik in de schaduw op een bankje bij de rivier, dus had een prachtig uitzicht over de stad. Daar op mijn gemak een uurtje gezeten, kaarten schrijven, muziekje erbij, boekje lezen. Na een uur was ik het wel zat en besloot door te lopen naar een grasveld in de schaduw. Het was toen tegen twaalven en nog geen kwartier later kwam Chris aan. Die had de Southbank nog niet gezien, dus ben ik opnieuw een rondje gaan lopen. Uiteindelijk weer op een bankje beland aan de rivier met een heerlijke smoothy voor lunch. Toen voegden ook Ian en Philippe zich bij ons, dus de rest van de middag waren we met zijn vieren. Om toch nog iets te doen, zijn we naar het Queensland Museum geweest. Een natuurhistorisch museum (net als die in Melbourne, Adelaide en Sydney, heb ze nu allemaal gehad haha) met de geijkte tentoonstellingen, maar wel erg mooi gedaan. Dus dat was een wel bestede culturele belevenis. Vervolgens zijn we terug gelopen naar de stad en hebben op het plein gezeten met wat drinken. Je kon er een soort voetballen beklimmen, dus dat hebben we gedaan (handig in een rokje maar niet heus). Via de winkelstraat zijn we terug gelopen en toen was het voor de guys tijd om terug te gaan, want ze moesten hun vliegtuig halen. Chris woont in Sydney, dus we hebben afgesproken voor volgende week. Wel zo leuk. :)
Het was ondertussen ook vijf uur geweest, dus ik besloot ook terug te lopen naar ‘huis’. Heb mijn beweging wel weer gehad voor vandaag met al dat gewandel in de hitte.
De rest van de avond eens lekker gekookt en verder gelezen in mijn boek. Ook is er een reality serie van de Flying Doctors op tv, dus die ook gekeken. (beroepsdeformatie ik weet het). Morgen wat meer sightseeing en dan ’s avonds met Eline naar de film en uit eten. Aan sociale activiteiten geen gebrek momenteel.

Dinsdag wilde ik uitslapen, maar ja mijn biologische klok is gezet op halfzeven, dus van uitslapen werd het weer niet. Wel ben ik lekker in bed blijven liggen, want voor negen uur hoef je toch niet weg. Dus heerlijk rustig aan gedaan. Ik besloot om de stadswandeling te doen uit de Lonely Planet (beetje de aangepaste versie, want gisteren had ik al dingen gezien). Ik kon naar de stad lopen, maar die ferry is zo leuk, dat ik besloot weer met de ferry te gaan. Het nog steeds warm, maar meer bewolkt, dus wel zo lekker om door de stad te hobbelen. Bij de ferry was het een beetje een zootje, dus uiteindelijk had ik een gratis ritje op de boot. In de stad ben ik eerst wat nuttige dingen gaan doen, zoals wat foto’s laten afdrukken voor pa en ma en het een en ander op de post te doen. Vanaf het postkantoor ben ik aan mijn wandeltocht begonnen. Allereerst ben ik bij het stadhuis geweest. (jammer dat het omgeven is door een grote bouwput, maar ja half Brisbane is een bouwput. Er schijnen 1400 nieuwe mensen per week in Brisbane te komen wonen). In het stadhuis zit het museum van Brisbane. Ik kwam 2 minuten voor elf en om elf uur begon een rondleiding, dus ik dacht leuk. Bleek het over de tentoonstelling te gaan die ze hadden over gevlochten manden. Op zich best leuk om de verschillen te zien, maar een beetje saai was het wel. Maar ja de rest van het museum was net zo saai, dus ik had het snel bekeken. In het stadhuis is ook een klokkentoren, waar je een prachtig uitzicht over de stad zou hebben. Viel ook wat tegen, want door alle hoogbouw, zie je niet veel meer dan torenflats. Maar ja toen de toren gebouwd werd in 1930, was het vast prachtig haha. De rest van mijn tocht bracht me langs het eeuwige vuur van het oorlogsmonument, de kathedraal, het gerechtsgebouw etc. Om half een was mijn rondje stad afgelopen en ben ik ergens lekker aan lunchen. (all day breakfast met bacon en eieren, heerlijk). Na dat ik wat dingetjes geregeld had op het internet, ben ik in een parkje gaan zitten met mijn boek. (had een boek gevonden in de bus, die ben ik nu dus aan het lezen, best leuk) Een vriendin uit Melbourne belde nog, dus hebben even gezellig bij gekletst.
Het laatste uurtje ben ik wat winketjes gaan kijken en de krant gaan lezen, want Eline was pas tegen vijven in de stad na het werk. Toen ze er eenmaal was, zijn we eerst ergens een hapje gaan eten. De toko zag er gezellig uit op een terrasje, maar de kwaliteit was iets minder, maar ja. Het was gezellig. Daarna door naar de film Hairspray. Hij is echt fantastisch. Zeker een aanrader. John Travolta is super als dikke moeder, leuke liedjes, al met al helemaal top.
Daarna nog een afzakkertje op een terrasje, alvorens ik terug ben gelopen naar huis.
Het was een erg gezellig avond, dus in de toekomst doen we het zeker nog een keer over.

Vanmorgen alweer vroeg wakker, dus op tijd ingepakt en om half negen (door een gigantische drukke stad, belachelijk. Brisbane is niet gemaakt op al die mensen) richting de bus.
Op naar Byron Bay! Heb er zin in, want het schijnt erg mooi te zijn.

  • 03 Oktober 2007 - 09:55

    Pa En Ma:

    Hi mop. "Surprice", jouw Australische moeder and Your baby brother met Rene zijn gisteren avond geweest. Short vissit maar oh zo gezellig. Carla komt nog een keer als Jason en Rene hun tour door Europa maken. Lekker zo'n Engelse brunch, brrr. Maar ja alles went op den duur, ook de melk in de strong tea. Gezellig dat je iemand trof, alhoewel op leeftijd, vanuat die laond van Transvael. Mooie herinneringen ophalen van jouw reis, jaren geleden, naar Soweto, Lesoto en South Africa. Nu zit je alweer in Bayron Bay en morgen door naar Port Macquarie. Elke dag een beetje dichterbij naar Sydney maar ook het afscheid van dit ontzettende mooie land. Tot die tijd geniet van alle indrukken, ontmoetingen en mooie momenten. Lieverd, hele dikke kus en een mega knuffel. Jouw

  • 03 Oktober 2007 - 13:47

    Daan:

    he nicole, wat heerlijk om je verhalen te lezen!! super hoor.... prachtige foto van de zonsondergang. dat strandboarden zie ik ook voor me (dan wel met kilo's zand haha). nou veel liefs van ons allemaal. Daan

  • 04 Oktober 2007 - 08:37

    Petra Kortekaas:

    hey nicole
    Wat maak je toch veel mee daar. Kan me voorstellen dat het wel wat warm is met 30 graden, maar altijd beter dan hier in ons kikkerlandje met 16 graden. Geniet nog maar lekker van je reis!

    Liefs peet

  • 04 Oktober 2007 - 11:40

    Erna En Andre:

    He meid, wat een epistel weer, heerlijk om te lezen. KAn er echt bij weg dromen. Al dei dingen die je doe en meemaak. En al die mensen die je ontmoet. Geweldig. Ben benieuwd naar je verslag over sydney!!. liefs ons

  • 04 Oktober 2007 - 12:08

    Pa En Ma:

    Bonjour Nicôle. Heerlijk om jouw stem te hebben gehoord. Het gaat echt ça va met jou en dit geven de foto's ook wel aan, die passen echt nog wel in jouw small galery. Na morgen een klein sprongetje en dan op naar Sydney. Nu nog lekker genieten van het laatste stukje kust van jouw reis door NZW. Lievie, een hele goede bustrip and dan "Sydney here You come". Xs en knufs. Jouw

  • 04 Oktober 2007 - 17:28

    Danielle:

    Wat schrijf je toch op een leuke manier. Het is net of ik hier vanachter mijn cmoputer ook steeds een stukje meer van de wereld zie. Heel fijn allemaal!
    Geniet lekker van het mooie weer en veel plezier in Sidney...
    Groetjes Danielle

  • 04 Oktober 2007 - 20:43

    Marije:

    Hoi Nicole
    Eindelijk weer even een berichtje van deze kant!
    Hoe gaat het met je?
    Wat super om al je verhalen te lezen! Tot snel mails
    Liefs Marije

  • 07 Oktober 2007 - 09:53

    Ria De Graaf:

    wat been mooie zonsondergang, het ziet er op de foto al prachtig uit,laat staan in het eggie. Heerlijk dat jij je zo boeien voor uiteenlopende onderwerpen en dat dan weer doorgeeft via de mail. bedankt en groetjes Ria

  • 07 Oktober 2007 - 11:59

    Pa En Ma:

    Hi love. Welcome in Sydney, the place to be. Een geweldige stad om een weekje te blijven. Heerlijk om al die dingen te gaan doen, zien en beleven waar jij, tijdens de jaarwisseling, niet aan toe bent gekomen. Geniet van de vriendschappen, die jij hebt opgedaan tijdens jouw reis naar het zuiden, in deze stad. One more week left in Down Under. Enjoy as long You are able to do so. Poppedein, hele dikke knuf van. Jouw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Eindelijk is het dan bijna zover... Zondag 20 augustus stap ik in het vliegtuig naar Melbourne!! Na maanden van voorbereiding ga ik het grote avontuur te gemoed in het verre Down Under. Voor een jaartje - om te beginnen - ga ik werken in het Royal Children's Hospital op de kinder intensive-care. Maar naast werken blijft er natuurlijk nog genoeg tijd over om al het moois te zien in de omgeving en de rest van Australie. Op deze site kunnen jullie alles lezen van belevenissen aldaar.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 45857

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2006 - 05 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: